
 Media | Feature

40   |   FM

Troubled Times
Myanmar’s English newspaper of record has outlasted 

the jailing of one of its founders for contrived offences, a 
suffocating censorship regime not lifted until 2012 and a 
controversial early connection with the junta. It may not 

outlast its current management.

By Sean Gleeson

THE NEWSPAPER lived 
long enough to vindicate its 
existence, a distinction not 
shared by many of its crit-
ics. It was mocked and de-

nounced as a propaganda tool of the mil-
itary regime, often by those who did not 
understand that it was as stifled by censor-
ship as much as any other newspaper. Its 
cofounders were arrested; one, U Sonny 
Swe, spent eight years in some of the coun-
try’s worst prisons. After he was arrested 
in November 2004, Myanmar Times was 
forced to relinquish a controlling stake to a 
junta crony who hoped to use it as a spring-
board for an attempt at a parliamentary 
sinecure that ended in failure. Its employ-
ees were often harassed and intimidated by 
plainclothes police. Before pre-publication 
censorship was lifted in August 2012, its re-
ports were mutilated by censor’s edicts as 
degrading as they were arbitrary.

And yet, when political reform finally 
came to Myanmar after decades of torpor, 
it was peerless. More than almost any oth-
er news outlet in the country, it was cou-
rageous enough to test the boundaries of 
what could be written on official malfea-
sance and human rights abuses after the 
government’s formal censorship apparatus 
was dismantled. It boasted some of the re-
gion’s finest reporters, who had trained on 
the job in the absence of formal media ed-
ucation and who managed to earn a suite 
of regional publishing awards. Their work 
was routinely cited in the international ac-
ademic journals trying to make sense of the 

spellbinding pace of change in Myanmar. 
Despite a change of ownership and the 
transition from a weekly journal to a daily 
newspaper in 2015, it remained profitable 
and was the definitive English language 
news source for the elections that year. 

Perhaps the Myanmar Times will 
reach those heights again, sometime in 
the distant future. It will require a rever-
sal of fortunes as dramatic as the events 
of the past year, during which nearly two 
dozen foreign editorial staff have resigned 
or been sacked. They have left behind anx-
ious Myanmar counterparts fearful of their 
jobs and despairing at the paper’s precip-
itous decline in quality. At the height of 
the battle between the newsroom and the 
board, staff routinely took to social media 
to air their grievances and to apologise for 
management edicts that blocked reporting 
on sensitive topics. 

From obscurity and back
There was little to distinguish Mr Bill 

Tegjeu’s journalism career before his ar-
rival in Yangon, according to a copy of his 
resume seen by Frontier. He spent eight 
years on the sports desk of the New Straits 
Times, a Malaysian daily disparaged by its 
critics as a mouthpiece for the Barisan 
Nasional parliamentary coalition that has 
ruled the country since independence. He 
took a break from the media industry for 
four years to manage a restaurant and pub 
at a beach resort. A six-year stint as a free-
lance sub-editor for the automotive mag-
azine TopGear Malaysia was punctuated 



 Media | Feature

FM   |   41

by a six-month spell as production editor 
of the now-defunct Malaysian Insider. 
According to a news report at the time, 30 
people walked out to join a rival publica-
tion soon after he started there.

Despite never helming a daily news-
paper in his 44 years in the industry, Teg-
jeu was backed for the top job by Dr Kim 
Song Tan, a Singapore-based board mem-
ber of Myanmar Consolidated Media Co 
Ltd, which owns the Myanmar Times 
and its associated printing and publishing 
business. Tegjeu was given the title of edi-
tor-in-chief and responsibility for oversee-
ing both the English language daily and the 
Myanmar weekly journal. His appointment 
was a surprise to editorial staff, most of 
whom did not know the position was being 
filled until a memorandum announcing his 
appointment was issued in early 2016.

According to company documents 
seen by Frontier, MCM was in reason-
able financial health. The English daily 
was costing US$0.79 per dollar of revenue 
earned, while the Myanmar weekly and 
the society and culture magazine Now! 
had each incurred slight losses in the 11 
months to November 2015. The three ti-
tles recorded a combined operating profit 
of just over $200,000 for the same period. 
Nonetheless, part of Tegjeu’s remit was 
reducing the paper’s operating costs, and 
a decision was made to rationalise parts 
of the English daily’s operation. As a first 
step, production and layout of the paper’s 
international section was outsourced to 
associates of Tegjeu in Malaysia. 

Briton Mr Tony Child was appointed 
chief executive officer in October 2014, 
when the paper’s sole remaining founder, 

Mr Ross Dunkley, turned over the compa-
ny’s day-to-day management. A little more 
than a year later, Child was beginning to 
realise that his position was untenable. He 
worked in an office opposite that of the new 
editor-in-chief in the paper’s sprawling 
headquarters on Bo Aung Kyaw Street. But 
the pair barely spoke in the three months 
they worked together; Tegjeu was hired 
without Child being consulted. In March, 
Child – who did not respond to a request 
for comment by Frontier – submitted his 
resignation, and the following month Teg-
jeu took on the additional role as CEO. 

THE EXTERIOR of the office of the 
Myanmar Times on Bo Aung Kyaw  
Street in downtown Yangon.  
Photo: Steve Tickner



42   |   FM

 Media | Feature

All the news that’s fit to print
It did not take long for Tegjeu to earn 

the epithet that would come to define his 
brief and turbulent tenure. Staff began pri-
vately referring to their new editor-in-chief 
as “Race and Religion Bill” – a reference to 
the legislative package enacted in the last 
year of the previous government. Just as 
the U Thein Sein administration yielded 
to pressure from the Buddhist nationalist 
movement, so would the Malaysian native 
come to be known to his subordinates as 
someone who yielded to the board’s direc-
tives to soften the paper’s coverage. 

The disagreements were minor at first. 
Tegjeu would quibble with desk editors 
about the phrasing in certain articles and 
air concerns about the possibility of com-
plaints against the paper. Editors would 
counter that articles were sourced prop-
erly and in accordance with their legal 
and ethical responsibilities as journalists. 
It didn’t take long for these interventions 
to stop being framed as requests and start 
becoming demands.

Staff began blanching at the prospect 
of working under someone who was rarely 
in the office and whose only contact with 
the rest of the editorial team was to order 
the removal of reports on sensitive topics. 
It didn’t take long for the first editor to re-
sign in disgust. 

“I had a series of editorial tussles with 
Tegjeu, who essentially tried to muzzle our 
reporting to avoid controversy,” said Mr Guy 
Dinmore, the former head of the English edi-
tion’s news desk. “This situation was aggra-
vated by his hiring policy, which appeared to 
favour incompetent acquaintances.” 

Dinmore was hired in early 2015. A 
newspaper veteran, he came to Yangon 
after seven years as the Rome correspon-
dent for the Financial Times. In his time 
at the Myanmar Times he earned the deep 
respect of his colleagues over his role in 
arranging its impressive coverage of the 
election in 2015.

The deterioration of his relationship 
with Tegjeu came to a head in May, soon 
after the paper ran a report on the Pana-
ma Papers – the huge trove of leaked in-
formation about companies registered in 
tax havens, sometimes for the purpose of 
money laundering and tax evasion. A total 
of 16 Myanmar names were on the Pana-
ma Papers list – including, apparently, the 
head of one of the country’s largest banks, 
who Dinmore said had refused requests 
for comment multiple times.

The story was published. The next day, 
Dinmore was ordered to print an apology 
to the bank chief. 

“Tegjeu, who to be fair was acting un-
der instructions from the owner of the 
Myanmar Times, at the time refused to 
put his name on the masthead so he was 
in effect an invisible presence as far as our 
readers were concerned,” Dinmore told 

Frontier. “His refusal to take responsibil-
ity or be held accountable for any of his 
actions led me to resign.” 

A fortnight later, as production of the 
June 2 edition of the paper was being fi-
nalised, Tegjeu intervened again. 

Earlier that day, an extraordinary press 
conference was held by U Kyaw Kyaw Oo, a 
member of the Myanmar Gems and Jewel-

lery Entrepreneurs Association, concerning  
nearly $100 million that was missing 
from a gem industry fund. Kyaw Kyaw Oo 
claimed that former President U Thein Sein 
bore some responsibility for the missing 
cash. His account was backed by another 
official. Tegjeu demanded the removal of 
Thein Sein’s name from the report. 

“Mr Tegjeu said he was afraid that if we 

printed the name we might be sued,” said an 
email circulated by a foreign staff member at 
the time. “We feel Mr Tegjeu’s decision has 
embarrassed the newspaper and damaged a 
reporter’s relationship to her sources.”

Privately, the editorial team discussed 
brokering a meeting directly with the board 
and demanding Tegjeu’s replacement.

“I see no way forward for anyone who 

ALMOST TWO dozen expatriate editors 
have resigned or been fired in the past 
year. Photo: Steve Tickner



FM   |   43

 Media | Feature

cares about journalism with Bill in the 
building,” the same staff member wrote.

But Tegjeu was not ultimately responsi-
ble for the perilous position in which the pa-
per’s editorial staff were finding themselves. 
Five days after the gems fund story was cut, 
Tegjeu’s name appeared on the Myanmar 
Times masthead for the first time, nearly six 
months after he joined the paper.

‘We value your ongoing readership’
It is clear that the attacks on border 

guard posts in northern Rakhine State 
last October, orchestrated by the Harakah 
al-Yaqin insurgent group and claiming 
several lives, have catalysed the greatest 
humanitarian catastrophe of the current 
government’s rule. More than 100,000 
people have been displaced, overwhelm-

ingly Rohingya Muslims, with more than 
70,000 crossing the border into Bangla-
desh. Hundreds are feared murdered. En-
tire villages have been razed. 

Elsewhere, it has also reopened a fes-
tering sore that has pitted much of this 
country’s population against their regional 
neighbours, foreigners living in Myanmar, 
and human rights advocates in the inter-

national community. 
It would be wrong to say that the peo-

ple of Myanmar speak with one voice on 
this issue. Nonetheless, the prevailing so-
cial climate permits the widely held and 
widely shared belief that, for instance, the 
Rohingya falsely claim to be the victims 
of abuses in order to gain international 
sympathy, or that paying attention to the 

persecution of the Rohingya is to the det-
riment of other serious rights abuses else-
where in Myanmar.

The full spectrum of views on the Ro-
hingya, from sympathy to antipathy, are 
on display in newsrooms throughout the 
country. Myanmar reporters are keenly 
aware of the risks that come with being 
associated with a media outlet seen as 
“pro-kalar” or “pro-Bengali” – the pejora-
tives that respectively describe anyone of 
South Asian heritage and the entrenched 
view that the Rohingya are illegal immi-
grants from Bangladesh. 

They face estrangement from their 
peers, an avalanche of online abuse, and 
occasionally threats to their life: an Am-
nesty International report in 2015 re-
counted the experience of a journalist 
who, in the middle of communal riots in 
Mandalay the year before, was chased by 
an armed mob who accused her of work-
ing for the “kalar media”. 

It was still a deep shock to both 
Myanmar and expatriate members of the 
Myanmar Times newsroom when, a few 
weeks after last year’s crackdown began 
in Maungdaw Township, the paper’s spe-
cial investigations editor was sacked for a 
report relaying claims that security forces 
had raped Rohingya women in Rakhine. 

President’s Office spokesman U Zaw 
Htay and former Information Minister U 
Ye Htut both took to Facebook to attack 
the article by Ms Fiona MacGregor, who 
had worked for four years at the paper, 
covering the victims of ethnic conflicts and 
women’s issues. 

A few days after her report was pub-
lished, MacGregor was called to a meeting 
with Tegjeu and U Aung Saw Min, who 
had weeks earlier been appointed MCM’s 
chief operating officer after a long career 
at the Ministry of Foreign Affairs. Mac-
Gregor was told that she had brought the 
paper into disrepute and that her employ-
ment had been terminated. 

The claims reported by MacGregor 
have since been substantiated in a report 
by the United Nations Office of the High 
Commissioner for Human Rights. Based 
on interviews with some of the more than 
70,000 people who fled to Bangladesh 
from Rakhine State, the February 3 report 
documented dozens of cases of gang rape 
and other sexual abuse.

As Frontier reported at the time, Mac-
Gregor’s departure from the Myanmar 
Times was preceded by a phone call to the 



44   |   FM

 Media | Feature

paper’s management by the Ministry of In-
formation – bypassing the Myanmar News 
Media Council, which was established to 
adjudicate press complaints. Speaking to 
a senior editor shortly after Frontier’s re-
port was published, Aung Saw Min denied 
her termination had been prompted by the 
ministry’s intervention, and said the pa-
per’s management had made the decision 
of its own accord. 

The day MacGregor was sacked, staff 
were ordered not to publish any news re-
ports on events in Rakhine State until a 
new editorial policy was drafted in the fol-
lowing days. Days soon became weeks, in 
which repeated written requests to Tegjeu 
and Aung Saw Min for the new guidelines 
were ignored. 

By this stage Tegjeu was in the office no 
more than a few hours a week, and refused 
meetings with staff. Editors were livid: 
Not only were they being prevented from 
reporting on the biggest news story in the 
country, Tegjeu had refused to shoulder 
any responsibility for MacGregor’s report, 
despite his repeated interventions to dic-
tate the limits of the paper’s coverage. 

The ructions in the paper’s office 
quickly became the worst-kept secret in 
Yangon. Foreigners at the paper made no 
secret of the fact that they had been cen-
sored, with some sharing the news with 
friends and professional contacts, and 
others providing a running commentary 
on social media on what they regarded as 
a professional embarrassment. 

As the ban became more obvious to 
readers, editorial staff began to feel that 
the paper’s credibility was at stake: They 
caucused and decided to print a notice that 
alluded to the prohibition on coverage of 
the Maungdaw crackdown. 

“We thank you for your support at this 
time, and we value your ongoing reader-
ship,” it read. 

The notice ran for a few days. Then 
Aung Saw Min sacked Mr Douglas Long, 
who had been on staff for more than a de-
cade and was by that time editor of the En-
glish edition. 

“I was given notice of my termination 
via email,” Long told Frontier the follow-
ing day. “The letter stated in part: ‘The 
board and the management are of the view 
that as editor of the paper you deliberately 
undermined the interests and reputation 
of the company by allowing the notice to 
the readers to be run in the MTE [Myan-
mar Times English] issue of November 8, 

2016, commenting on the MCM’s editorial 
policies.’”

Asked how he felt about the continuing 
restrictions on Rakhine coverage, Long 
did not mince words.

“Well, it sucks. In two short weeks, 
management has managed to destroy the 
trust that editors and reporters have spent 
years building with our readers.”

By the time of Long’s dismissal, 13 
foreign staff members had quit or been 
sacked from the Myanmar Times in the 
preceding six months. Only three people 
were hired to fill the vacant positions. 

More were to leave soon. 
‘I’m not in bed with anyone’

The communal violence that twice 
rocked Rakhine State in 2012 claimed 
about 200 lives and forced about 140,000 
people, mainly Rohingya, into squalid dis-
placement camps, where most remain to-
day. In the years since, editors have faced 
regular pressure from authorities to de-

mur from covering the grave human rights 
situation in Rakhine in a manner which 
strays too far from the official line. 

The Myanmar Times has been no 
exception. In March 2014, reports of a 
massacre in the Maungdaw village of Duu 
Chee Yar Tan provoked a strident response 
from the Thein Sein administration, after 
a government investigation could not find 
evidence to substantiate the claims. State 
media named outlets it accused of spread-
ing false coverage, which were then inun-
dated with complaints and threats. 

It was in this climate that the paper’s 

co-founder – the brash and controversial 
yet dynamic and driven Australian pub-
lisher Dunkley – issued a notice forbid-
ding the publication of any reports about 
the Rohingya or communal tensions with-
out his approval.

“Right now I am fielding a consider-
able amount of pressure from different 
quarters over this sensitive issue. The tem-



FM   |   45

 Media | Feature

perature is rising and unlikely to go away 
in a hurry,” he wrote in the memo, leaked 
to Washington-based Foreign Policy mag-
azine. “I am surrounded by a number of 
forces from the president’s office down-
wards and from my own directors and ed-
itorial consultants. … There are plenty of 
people out there that would like to see us 
go down or be pegged back.”

Unlike last year’s management edict, 
the memo did not impose an outright ban 
on covering events in Rakhine. The memo 
was also a product of a wisdom that Tegjeu 
lacked: More than any other foreigner who 

has worked in Myanmar’s media industry, 
Dunkley had come to learn the limits of 
acceptable public discourse. 

After helping to establish a business 
journal in the early 1990s in Vietnam, 
a country then in thrall to the sudden 
changes of its own economic liberalisa-
tion, Dunkley established the Myanmar 
Times in 2000 in a partnership with Son-

ny Swe, the son of then senior Military In-
telligence officer, Brigadier-General Thein 
Swe. (Sonny Swe is the chief executive and 
publisher of Frontier. Both he and his fa-
ther are board members of Black Knight 
Media Co Ltd, the owner of Frontier. Nei-
ther was involved in the commissioning or 
production of this article.)

Dunkley and Sonny Swe launched the 
Myanmar Times in the political and eco-
nomic nadir of the junta years. Their mo-
tives were suspect to many at a time when 
international opprobrium was forcing 
Western companies to leave Myanmar. In 
Thailand and in India, where many stu-
dent activists had fled after the 1988 revolt 
against one-party rule, some exile media 
outlets were established to report on the 
human rights situation in Myanmar, as 

the junta that took power in September 
that year tightened its group on the coun-
try. The Irrawaddy, founded in the early 
1990s with the help of US funding, regular-
ly reported on the Myanmar Times’ many 
foibles in the paper’s formative years. 
One article gave a breathless account of 
a slanging match between Irrawaddy 
founding editor U Aung Zaw and Dunkley 

in 2002, during a panel discussion at the 
Foreign Correspondents’ Club of Thailand 
in Bangkok, in front of an audience palpa-
bly hostile to the Australian. 

Accusations of collusion with the jun-
ta were always shrugged off by Dunkley 
with an air of nonchalance. Publicly, he 
always maintained that there could be no 
change in Myanmar without engagement 
with those in power. In 'Dancing with 
Dictators', a 2011 documentary about the 
Myanmar Times made by two Australians 
who spent weeks at the newspaper before 
and after the 2010 general election un-
til they were deported, Dunkley is asked 
what he says to those who accuse him of 
“getting into bed” with the military. 

“Well the fact is, I’m not in bed with 
anyone. Not even my wife,” he says with 
a wry laugh. “If you want to instigate 
change, then you have to be on the field. 
Anyone who’s screaming from the side-
lines, it’s just a shriek that’s going off into 
the wilderness.”

The paper’s existence seemed doomed 
on several occasions, as the factional bal-
ance of Myanmar’s leadership tipped deci-
sively back to the head of the junta, Senior 
General Than Shwe. 

In 2004, a year after he was appointed 
Prime Minister, Military Intelligence chief 
Lieutenant-General Khin Nyunt was re-
lieved of his post and dismissed from the 
junta.

It was Khin Nyunt who had approved 
the establishment of the Myanmar Times, 
the only news organisation at the time 
with any foreign investment. He also al-
lowed it to pass the usual censorship re-
gime administered by the Ministry of 
Information’s Press Scrutiny and Regis-
tration Division and to be censored by an 
office within MI.

Khin Nyunt’s sacking, amid height-
ened tensions between him and Than 
Shwe, led to a sweeping purge of Military 
Intelligence and those associated with it. 
Scores of senior MI officers were detained 
in the weeks after Khin Nyunt was arrest-
ed in October 2004 by General Myint Swe, 
the then head of the Yangon Regional Mil-
itary Command and now the military’s 
pick as vice president. Thein Swe was 
subsequently sentenced to more than 140 
years in prison, including convictions for 
several counts of treason; Sonny Swe was 
sentenced to a total of 14 years in prison: 
seven years each for having failed to sub-
mit the English and Myanmar editions of 

Right now I 
am fielding a 
considerable 
amount of 
pressure from 
different 
quarters over 
this sensitive 
issue. The 
temperature 
is rising and 
unlikely to go 
away in a hurry.Photo: Steve Tickner



Myanmar Times to PSRD to be censored.
Against Dunkley’s protests, a con-

trolling stake in the Myanmar Times was 
transferred to Dr Tin Tun Oo, a close asso-
ciate of hardline Information Minister and 
Brigadier-General Kyaw Hsan. Tin Tun Oo 
had established himself as a media entre-
preneur by publishing a suite of lifestyle 
journals. It was an unhappy partnership. 

In 2010, and despite Dunkley’s objec-
tions, Tin Tun Oo stood as the Union Soli-
darity and Development Party’s candidate 
for the Pyithu Hluttaw seat of Pazundaung 
Township, a downtown Yangon constit-
uency near where Myanmar Times is 
based.  He was one of the few USDP candi-
dates who failed to be elected in the noto-
riously rigged election. “It is unacceptable 
to steal an election, as the regime in Bur-
ma has done again for all the world to see,” 
said then US President Barack Obama.

In 2011, Dunkley was arrested and held 
in Insein Prison over allegations involving 
a woman he met in a Yangon nightclub 
and invited to his Inya Road home. The 
case was strongly believed by many of 
Dunkley’s colleagues and friends to be an 
orchestrated attempt to force him to yield 
control of the Myanmar Times. It coincid-
ed with a demand from the ministry for 
him to relinquish his positions as CEO and 
editor-in-chief of the company. His refusal 
had resulted in foreign staff at the paper 
having trouble renewing their visas.

Dunkley spent 47 days in Insein before 
being released on bail and was subsequent-
ly convicted of assault and breaching the 
conditions of his visa. The relationship be-
tween Dunkley and Tin Tun Oo continued 
to deteriorate. In 2013, Tin Tun Oo’s wife 
threatened legal action, which never came 
to fruition, after Dunkley allegedly struck 
her son-in-law during a heated argument 
in the office. The incident occurred after 
Dunkley had reminded Tin Tun Oo and his 
wife of their agreement not to enter the of-
fice except to attend board meetings. 

The month before the Rohingya 
memo, Tin Tun Oo had sold his majority 
stake to U Thein Tun, a beverage magnate 
and head of the Tun Foundation Bank, 
popularly known for being the business-
man who brought Pepsi to Myanmar. He 
inherited a paper that had never run at a 
loss, according to Dunkley, who sold his 
remaining interest in Myanmar Consoli-
dated Media in early 2015. 

His exit from the chief executive role 
in October 2014 was announced publicly 

through a Myanmar Times article, accom-
panied by a photo of Dunkley with Child, 
his ill-fated replacement. As an era came 
to an end, Thein Tun was quoted promis-
ing major investments to grow MCM’s ex-
isting businesses and branch out into new 
ventures.

“I’m confident that with such a talented 
group of staff – really the company’s great-
est asset – that we can move MCM forward 
in the coming years,” Thein Tun said. 

‘National interests come first’
With no end in sight to management’s 

censorship policy, it was with Thein Tun 
that the remaining senior members of 
the editorial team sought an audience in 
November 2016. The number of editors 
producing the paper was down to half 
what it had been in April. In an environ-
ment of unrelenting stress and collapsing 
office morale, they desperately wanted 
assurance that a new editorial policy was 
forthcoming, as well as a promise that the 
positions vacated in the preceding months 
would be filled. 

A meeting was finally granted after a 
written request was delivered to Thein 
Tun’s office at his bank’s headquarters not 
far from the Myanmar Times office. Man-

agement was represented at the meeting 
by Thein Tun, Tegjeu, Aung Saw Min and 
Tan, who had travelled from Singapore. 
The three foreign editors at the meet-
ing included one conscripted at the elev-
enth hour to replace Long, who had been 
sacked earlier that week. 

The discussion did not go well, said 
one of the editors present. Presented with 
an organisation chart showing the number 
of editorial positions that had been vacat-
ed, Tan seemed to be shocked. Thein Tun, 
on the other hand, appeared disengaged 
and distracted throughout the meeting 

and the delegation was unsure if he had 
understood their position. 

After the meeting ended, some staff 
members felt that at least partial progress 
had been made in rescuing the paper from 
its parlous state. They had been told an edi-
torial policy would be provided immediately 
and editors who had left would be replaced. 
Others believed that the commitments made 
by the board did not go far enough.   

Within days, Aung Saw Min circulat-
ed the new editorial policy. Its first two 
points declared that “national interests 
come first” and, echoing the platform of 
the Union government, the paper had a 
duty to “promote national reconciliation”. 

46   |   FM

 Media | Feature



FM   |   47

 Media | Feature

News on Rakhine had to be cleared with 
the editor-in-chief, while outside opinion 
pieces on the situation in Rakhine were 
prohibited until further notice. 

Within three months, all three foreign 
editors at the meeting had left the news-
paper. 

Seven other foreigners left with them. 
As 2016 ended, it became clear that there 

was no solution to the conflict with manage-
ment. Tegjeu, never a permanent fixture in 
the office, was seen less often. More of the 
responsibility for scrutinising the paper’s 
contents fell to deputy editor-in-chief U 

Myo Lwin, another long-time staff member 
who had risen through the ranks and was a 
faithful lieutenant to Aung Saw Min. 

Editorial staff members told Frontier 
their Myanmar counterparts had warned 
them in 2015 that Myo Lwin had used 
their weekly meetings to sow distrust of 
foreigners, telling reporters that the West-
erners did not understand the country 
and would make trouble for the paper. An 
editorial supplements editor at the time, 
his colleagues did not pay attention to his 
comments; a year later, he was one of the 
most senior members of editorial manage-
ment, and was assisting what editors by 
then regarded as a policy designed to drive 

the remaining foreigners out of the paper. 
Tegjeu had begun deflecting requests 

to accelerate recruitment by saying that 
Aung Saw Min and Myo Lwin were draft-
ing an organisational restructure – the ed-
itor-in-chief had initially been involved in 
these strategy meetings, but stopped being 
invited as his own position became more 
tenuous. Changes to the paper’s reports had 
meanwhile ceased to become a topic of dis-
cussion; in any event, there were few editors 
left to object. In January, an entire report 
of a briefing given by the UN special rap-
porteur on human rights in Myanmar, Ms 

Yanghee Lee, on her visit to the country was 
cut at the last minute. On the same page, 
a report about the disappearance of two 
Kachin pastors, who were believed to have 
been detained by the military, was edited 
to remove quotes from their families saying 
they feared reprisals from the Tatmadaw. 

‘I am above you’
On February 1, a year after Tegjeu 

joined the paper, Tan issued a memo to 
staff advising them of the editor-in-chief’s 
resignation for “family reasons”. The same 
day, Tan announced that veteran Thai jour-
nalist and academic, Mr Kavi Chongkit-
tavorn, would be taking over from Tegjeu. 

The priorities that prompted the 
Myanmar Times to shed nearly all of its 
expatriate staff remain unclear. Tegjeu 
has not responded to multiple requests 
for comment from Frontier since October. 
Kavi did not respond to a request for com-
ment made soon after his appointment. 
Neither Thein Tun, Aung Saw Min nor 
Myo Lwin replied last week when asked to 
respond to the events outlined above. 

What is clear is that events at the 
Myanmar Times during the last year have 
exposed deep and perhaps irreconcilable 
differences in how Western journalists 
and their Myanmar managers view their 
professional responsibilities. Occasionally 
surfacing while Dunkley still held a stake, 
these tensions are now in plain view. 

On the one hand is a cohort from coun-
tries with a long history of press freedom, 
and long-established norms of ethical pro-
fessional conduct. On the other, a country 
that until recently laboured under a strin-
gent censorship regime for decades, with 
the accepted limits of what can be written 
incorporeal and constantly changing but 
nonetheless still very real. The jailing of a 
dozen journalists during the last govern-
ment and the deaths of two since 2014 – 
one in military custody and the other ap-
parently the victim of powerful business 
interests – attest to the risks Myanmar 
journalists face. 

Staff at the Myanmar Times watched 
as the culture of their office changed to 
one that privileged deference and pun-
ished disagreement. Two former staffers 
who spoke with Frontier recalled Aung 
Saw Min prematurely ending arguments 
over the direction of the paper by telling 
them: “I am above you. You are below me.” 
It is a management model that journalists 
in several other Yangon newsrooms would 
well recognise.

Most fundamentally, it reveals a dif-
fering attitude to freedom of expression, 
between those who come from a culture 
where it is a paramount responsibility of 
journalists and those who believe it is con-
tingent on protecting the common good. 

Several of those who commented pub-
licly on events at the Myanmar Times said 
they felt an ethical responsibility to ex-
plain what was happening at the paper if, 
as it appeared, the conflict between editors 
and management could not be resolved in-
ternally. To management, such an action 
was not only a breach of its professional 
guidelines, but a potentially criminal act. 

Photos: Steve Tickner



48   |   FM

 Sport | Feature

One evening in February, in the days 
after Tegjeu’s resignation was announced, 
one of the few remaining editors was 
called into a meeting with Aung Saw Min 
and Myo Lwin. The editor was told that as 
a result of the organisational restructure, 
their position was being terminated. Myo 
Lwin referred to the comments on social 
media and said they could fall afoul of 
Section 66(d) of the Telecommunications 
Law, which punishes online defamation 
with up to three years’ imprisonment and 
has been used with increasing frequency 
to suppress criticism of the government 
and the military. (Asked by the editor, 
Myo Lwin denied issuing a threat, but re-
iterated that the editor should warn other 
former staffers to “be careful” in their pub-
lic comments about the paper.)

Kavi is well respected as a journalist, 
analyst and educator. Former staff mem-
bers and others believe he offers the best 
hope of turning around the paper’s flag-
ging fortunes and bridging the divides 
outlined in this report.

It will be a momentous challenge. He 
has walked into a newsroom that has lost a 
significant amount of experienced editorial 

talent, to lead journalists concerned for their 
own futures , who have become accustomed 
to self-censoring controversial aspects of 
their reports for fear of losing their jobs. 

“The staff don’t feel safe since they are 
being sacked without notice,” one Myanmar 
staff reporter told Frontier. “If the manage-

ment goes on as it is now, Myanmar Times’ 
future is very worrisome. You’ll realise if you 
look at Myanmar Times policy on Rakhine 
State, you cannot criticise the government. 
… Some of us are looking for new jobs. Some 
are just waiting to see in the hope of better 
situation when new management comes in.”

Speaking to Frontier in February, Dunk-
ley offered a sympathetic word for Thein 
Tun. Despite the upheaval of the last year, 
Dunkley said Thein Tun had come to the 
paper with a lifetime of success in business 
and would inevitably also find success at the 
Myanmar Times. 

“What effectively happened to U Thein 
Tun was that in his rush to assert authority 
over the Myanmar Times he found himself 
increasingly bewildered over the actions of 
his newsroom and confused on how they 
should be managed,” Dunkley said. 

“He became alienated from a team of 
people he didn’t understand anyway and 
suddenly and awkwardly caught in the 
cross fire as the government and military 
started to make their displeasure known 
over the recalcitrant behaviour from the 
press. … Today, he is still grappling with 
that scenario.” 

THE PUBLICATION of this notice in the newspaper in November prompted management to sack the paper's editor. Photo: Supplied

In two short weeks, 
management 
has managed to 
destroy the trust 
that editors 
and reporters 
have spent years 
building with our 
readers. 


